Як протидіяти російській пропаганді в соцмережах: інтерв’ю з комунікаційницею з Чернівців

За інформацією: Суспільне Чернівці.

Вікторія Середа-Ткачук. Фото: Суспільне Чернівці

Інформаційно-психологічні операції росіян у соцмережах створюють приводи для паніки. Дайджести таких фейків можна прочитати на сайті Центру протидії дезінформації при РНБО.

Окрім того, російські боти адаптуються під регіональний контекст і так нагнітають як цивільних, так військових. Як розпізнати російського бота та пропаганду в соцмережах — в інтерв'ю Суспільного з комунікаційницею з Чернівців Вікторією Середою-Ткачук.

Вікторіє, серед іншого ви комунікаційниця, яка аналізує російські інформаційно-психологічні технології в соцмережах. Яка їхня механіка сьогодні та чи дійсно це така велика сила проти українців?

— Я спеціалізуюсь на тому, як це відбувається на діджитал-платформах, тому що це моя сфера. Але операції є різними. Коротко це можна назвати пропагандою, але, по факту, пропаганда — це широке явище, а ІПСОінформаційно-психологічна операція — це те, що досягає таких цілей, які зараз допоможуть війську або Росії виконати певні дії. Наприклад, через соцмережі це можуть бути коментарі ботів, а вони можуть бути різними: такими, які маскуються під своїх, такими, які яскраві представники "русского міра" із прапорами "Слава Росії" й тому подібне, бувають й такими, у яких все не так однозначно і вони порушують дискусії для того, щоб зачепити в коментарях українців, які будуть це коментувати.

Також є різні варіанти блогерів, інфлюенсерів, які можуть бути підкуплені й можуть поширювати теорії змови. Також це російські блогери, яких дивляться українці та вважають їх так званими "харошими рускими", втім і вони є частиною інформаційно-психологічних операцій.

Окрім того, через соцмережі можуть пересилати повідомлення на кшталт "Увага! Скоро буде обстріл" або "Вторгнення зі сторони Білорусі вже готують" тощо. Ці повідомлення поширюють для того, щоб пошити паніку, для розділення, для створення хаосу.

А в чому вигода від сіяння паніки? Чим паніка серед українців є корисною для Росії?

— От якраз у паніці люди дуже швидко ведуться на інші провокації. Тобто, якщо людині під час панічної атаки щось розповісти, вона може дуже швидко піддатись і цьому впливу.

Є якісь "червоні прапорці", які виявляють, що надіслане повідомлення скоріш за все є інформаційно-психологічною операцією?

— Перш за все, якщо у повідомленні багато знаків оклику, текст на кшталт: "Мені сказав мій брат, який працює в СБУ, а його брат розвідник". Найімовірніше, це якась вигадка й інформацію треба перевірити. Але людина, яка дуже хоче в це повірити, повірить.

Знецінення українських героїв — це теж частина інформаційно-психологічних спецоперацій?

— Українцям сотні років насаджували, що вони меншовартісні, тому зараз їм складно повірити в те, що наше військо щось може, тому що у нас все ще залишився цей комплекс. Є така річ, і вона доволі небезпечна, бо ти не віриш в наших героїв, починаєш розчаровуватись і це може вплинути на тебе пізніше.

Так само часто серед полонених застосовують ІПСО про те, що про них всі забули, України вже давно немає, а Львів знищений — це психологічно впливає.

Щодо тем, які використовуються в ІПСО, які найулюбленіші російськими ботами?

— Найулюбленішими ІПСО є ті, які спрямовані на те, щоб українці перестали довіряти владі. На початку повномасштабного вторгнення застосовували наративи про те, що нас здадуть, що Володимир Зеленський виїхав, що нас покинуть. Зараз формують недовіру до влади через те, що вимикають світло, в плані того, що "Ми вже втомилися", "Ми не можемо це терпіти", "Чого Зеленський не йде на поступки народу?", але ми всі розуміємо, що ми не готові йти на поступки й фраза "Без світла чи без вас? Без вас" дуже підтримала українців. Це теж було нашою інформаційною операцією.

Друга тема — розділення країни на схід та захід.Чим це добре для Росії? Тим, що у країні, яка розділена на захід та схід, люди із західної частини будуть говорити: "Який нам сенс боротись за схід?", а люді зі східної частини казатимуть: "Вони інакші, нам ближче до Росії". Саме так в їхній парадигмі все мало б виглядати, але ми не такі, ми розуміємо причинно-наслідкові зв’язки, хоч і не завжди.

Так активно почали з’являтись на OLX оголошення про те, що ми здаємо квартири й кидаємо людей. Звичайно, що людей зі сходу це обурює. "Я приїхала, тікаю від війни, а ви мене кидаєте ще на якісь гроші", — думають вони. Знову ж таки, ситуація, яка була поширена за допомогою ІПСО, набуває масовості, ніби всюди так, хоча багатьох людей, українців зі сходу українці із заходу селили безплатно, допомагали всім, чим могли.

Ще одна тема — формування недовіри до волонтерського руху. Росіяни побачили й не очікували, що ми всі так об'єднаємось — ми допомагаємо людям, яких раніше взагалі не знали. Водночас зараз формуються різні "вкиди" до волонтерського руху, що насправді гуманітарна допомога розкрадається. Звісно, такі ситуації є і є чимало недобросовісних людей, які користуються цим на своє благо, але це не масовий характер, бо ціль у нас одна. Нам не потрібні ці гроші, якщо нас захопить ворог і це треба розуміти. На найпопулярніших волонтерів теж роблять "вкиди".

Що є цікавою темою для буковинця в очах російського бота?

— У часи карантину і трохи пізніше у нас були російські ботофермикомпанія, яка масово створює несправжніх користувачів соцмереж і від їхнього імені пише тисячі коментарів., яких нещодавно викрили СБУ. В одній ботофермі було 30 тисяч людей, облікових записів, тобто не людей, які там працювали, а облікових записів умовних людей, які писали різні наративи на території області. І це тільки одна ботоферма, а я думаю, що таких ще багато.

Нас злить питання церкви, бо в Чернівецькій області дуже багато представників УПЦ МП і вони активно працюють над тим, щоб люди їм довіряли. І якщо в соцмережах пишуть про церкву, в яку люди ходять з дитинства, їх це злить.

Ви колись були жертвою таких дезінформацій, фейків, враховуючи, що ви комунікаційниця, і це ваша робота?

— Так, була. Цей випадок стосувався релігії. Тоді з’явилась новина, що монастир Києво-Печерської лаври став частиною ПЦУ. Мені так хотілось у це вірити, що зробила перепост і раділа разом із людьми, які теж залишали позитивні реакції. А потім виявилось, що то не дуже й справжня новина і я одразу видалила її, тому що зрозуміла, що це брехня.

Хочу повернутись до фільму, комунікацією якого ви займались. Там майже мільйон переглядів на YouTube. Чи атакувати цей фільм російські боти, зважаючи на те, що там викрито дуже багато міфів саме про те, як Росія впливала на Україну всі ці роки?

— Так, були негативні коментарі. Оскільки велика частина фільму саме про наслідки Голодомору на сучасних українців, а Росія не тільки заперечує його, а й звинувачує в цьому Сполучені Штати Америки, то під відео було багато коментарів на цю тему.

Один бот був особливо старанним: він під кожним коментарем писав свій коментар, що це неправда і що ми віримо українській пропаганді, а насправді американці просто хочуть знищити слов'янський народ.

Як відрізнити бота від заангажованого росіянина чи українця?

— Треба подивитись на акаунт. Якщо він напівпорожній, то це має викликати підозру одразу. Також вони зазвичай пишуть одинакові тексти, тоді одразу видно, що людина пише скрупульозно, відпрацьовуючи свої гроші. У коментарях під цим фільмом заангажованого росіянина знайти буде важко.

Який найпростіший шлях перевірити чи є інформація частиною ІПСО?

— Зайти на сайт Центру протидії дезінформації. Вони там часто пишуть, що це ІПСО ворога. Також якщо ви бачите суперпанічні настрої, то, найімовірніше, це ІПСО. Українська влада намагається погасити паніку, російська — сіяти її. А ми обираємо, на чий бік ми встаємо в цій інформаційній війні.

Новини Буковини | Останні новини Чернівецької області