Чи страшні бензини з біоетанолом? Що воно таке і що робити?
Немає сечі… Пекельні борошна… Засипали питаннями, що буде 1 травня, коли набуває чинності норма про обов’язковий продаж бензину з 5% біокомпоненту (надалі Е5), а точніше – з біоетанолом, або зневодненим спиртом? Навіщо це роблять? На ці всі питання відповів Директор Консалтингової групи А-95, відомий експерт Сергій Куюн на своїй сторінці у Фейсбук.
За його словами, є кілька причин. Перша – екологія. При згоранні спирту викиди менші. Спирт – відновлювальна енергія.
Друга – енергобезпека. В Європі, як і в Україні, недостатньо своєї нафти й нафтопродуктів. Заміщення бодай частини імпортних моторних палив на спирт, який можна виробляти на континенті, – зниження енергозалежності.
Третя, суто українська: як кандидат на членство в ЄС маємо впроваджувати європейські норми.
Четверта. Після 24.02.2022 р. експорт української агропродукції став проблематичним, логістика – довгою й дорогою. Переробляти в країні ту ж кукурудзу в спирт замість експорту – часткове розв’язання проблеми. Парламент і уряд пішли на це.
Чи доречно це робити саме зараз? Ні. Поляки йшли до біо 10 років, нам депутати дали рік. Начебто планували, що запровадять після закінчення воєнного стану, і це було б правильно, але ні. Бо як виробляють біобензин? Базовий бензин (близький за характеристиками до А-92) змішують зі спиртом на нафтобазах.
А що таке зараз нафтобаза? Правильно, мішень для шахеда/ракети. Отже, всі, хто тільки може, везтимуть готовий бензин з 5% біо з Європи і стимулюватимуть європейських, а не українських спиртовиків. Таким чином надії останніх на збут їхнього біоетанолу виявились марними. Хоча трошки, звісно, продадуть.
Що буде з ціною?
У закупівлі він реально дорожчий. Е5 не стандартний для європейських виробників, бо вони випускають Е10 – поточний стандарт для більшості країн східної Європи.
Для випуску Е5 виробникам необхідно облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо. За це вони з нас просять $15-25/т. Це 50-80 коп./л. Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо -3 грн/л, і ніхто нічого не помітить.
Чи безпечно це для автомобілів?
В Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років. Там такі ж машини, як у нас. Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний. Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими!
Але є одне «але». У чому головна проблема біоетанолу? Він гігроскопічний, тобто абсорбує воду. Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості. Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього у бензовозі, резервуарі на нафтобазі або АЗС є підтоварна вода – будуть проблеми.
Тобто особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура. Мені складно уявити, що там відбувається на більшості ноунеймів, бочок, а іноді й цілком респектабельних (зовні) АЗС. Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії (ви любите питати, чому такі різні ціни на АЗС, так оце якраз воно).
Спілкувався сьогодні з ОККО, Amic, «Укрнафтою» – всі почали зачистку місткостей. І всі бояться. Бо де трапиться «штанга», ніхто не знає. Розробляють сценарії реагування.
Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг.
Що рекомендую?
Рекомендую не економити як мінімум ці два місяці й не шукати мінімальних цін на бензин. Той, хто дбає про якість, дешево продавати не може. Та й у разі чого нормальна мережа з іменем завжди піде назустріч.
Перші партії Е5 з Румунії й Німеччини вже на шляху до України.