Технічні експерти Nadiyno.org, безоплатної гарячої лінії з кібербезпеки, зібрали перелік найбільш розповсюджених онлайн-загроз та шахрайських схем, які чекатимуть на українців у Чорну пʼятницю.
Дізнайтеся, на які “червоні прапорці” варто звертати увагу, щоб не стати жертвою злочинців.
Ознаки потенційно шахрайських пропозицій на маркетплейсах
• Занадто привабливі, дешеві або термінові пропозиції.
• Продавці з низьким рейтингом або нещодавно зареєстровані.
• Прохання внести передоплату в обхід платіжної системи маркетплейсу. Наприклад, безпосередньо на карту або рахунок продавця).
• Особисті повідомлення від незнайомих абонентів з посиланнями на оплату або з закликом до будь-яких дій на незнайомих вам сайтах.
• Нечітке пояснення, що входить у комплектацію товару чи послуги та за що саме ви платите.
• Пропозиції надіслати товар незнайомою вам курʼєрською службою, яка не підтримується маркетплейсом.
Ознаки потенційно шахрайських маркетплейсів
• Відсутність відгуків чи невелика кількість однотипних відгуків.
• Багато помилок у тексті або назвах розділів маркетплейсу.
• Незвичний брендинг сайту маркетплейсу при відсутності офіційного інформування про зміну дизайну.
• Дивний вигляд посилання, яке мімікрує під звичний для вас маркетплейс, але має незвичний домен.
• Сайт маркетплейсу з непрацюючими посиланнями або сторінками, які не відкриваються. Наприклад, неклікабельні посилання на соціальні мережі.
• Сайт маркетплейсу, який починається з “http” замість більш безпечного зʼєднання “https”.
• Занадто агресивний таймер акції або постійне відображення “термінових” акцій, які змінюються при перезавантаженні сторінки.
Популярні шахрайські схеми у період знижок
Схема “Приваблива пропозиція”
Шахраї розміщують оголошення з вигідними умовами, але вкрай обмеженою тривалістю знижок, щоб змусити покупця діяти швидко та не роздумуючи.
Наприклад, ви бачите оголошення про продаж нового смартфону останньої моделі зі знижкою -50%. Власник каже, що терміново продає телефон через необхідність грошей або через те, що придбав кращу модель. Проте знижка триває лише до кілька годин, а для бронювання товару продавець просить зробити часткову передоплату на карту. Як тільки ви проводите оплату – ваші гроші зникають разом із “продавцем”.
Інша варіація, яка властива для таких маркетплейсів, як Temu – ви можете отримати підробку замість обіцяного оригінального товару.
Схема “Фішингові повідомлення”
Після замовлення товару вам може надійти повідомлення, нібито від кур’єрської служби, з проханням здійснити оплату або підтвердити доставку за посиланням. Часто це фішингове повідомлення. Переходячи за посиланням, ви потрапляєте на шахрайський сайт. Вводячи свої банківські дані, ви автоматично передаєте їх шахраям.
Краще здійснювати будь-які дії, зайшовши в особистий кабінет на офіційному сайті маркетплейсу. Не варто переходити за посиланнями з повідомлень.
Схема “Копія знайомого сайту”
Шахраї можуть створити сайт, що схожий на знайомий вам маркетплейс. Покупці переходять на такі копії, думаючи, що знаходяться на реальному сайті, якому вони довіряють. Здійснюючи оплату або вводячи свої персональні дані, користувачі передаючи їх до рук шахраїв.
Щоб уберегтися, варто перевіряти, чи співпадає адреса сайту з офіційною, а також чи не виглядає маркетплейс незвично.
Схема “Шахрайство з доставкою”
Шахраї можуть пропонувати вам замовити товар через сторонній незнайомий вам сервіс доставки з оплатою наперед. Після оплати за таку доставку, ви можете або не отримати товар зовсім, або доставка буде здійснена через інший сервіс із вимогою повторної оплати. Маркетплейси намагаються боротися з подібними схемами. Наприклад, OLX пропонує сервіс доставки, який дозволяє перевірити товар перед тим, як заплатити за нього.
Інша варіація – після оплати товару шахраї можуть вимагати додаткові кошти за “несподівані витрати” або митні збори, які насправді вже були передбачені в ціні товару. Злочинці розраховують, що якщо покупець витратив значну суму на товар, то погодиться і доплатити, щоб отримати покупку.
Варто перепитувати перед оплатою, що саме входить в суму, за що стягуватиметься додаткова плата, яким способом здійснюється доставка та в які терміни.
Як захиститися від шахрайства?
• Ніколи не виходьте за межі маркетплейсу для спілкування.
Спілкуйтеся виключно в чаті маркетплейсу, адже це гарантує вашу безпеку та можливість розслідування інциденту, якщо такий станеться.
• Надавайте перевагу накладеному платежу.
Якщо продавець у листуванні наполягає лише на повній передоплаті — це сигнал про потенційне шахрайство. Використовуйте накладений платіж або за можливості зустрічайтеся особисто для огляду товару.
• Перевіряйте профіль продавця.
Кожен маркетплейс має систему відгуків та рейтингів. Якщо продавець новий, не має оцінок або має багато негативних відгуків, варто бути обережним.
• Остерігайтесь фішингових посилань.
Шахраї часто надсилають фальшиві посилання на оплату, що виглядають, як справжні. Завжди перевіряйте посилання і використовуйте тільки офіційні платіжні системи.
• Будьте обережні з надто низькими цінами.
Якщо пропозиція здається занадто привабливою відносно загальноринкової — це може бути шахрайством. Не варто робити імпульсивних покупок.
• Пильнуйте свої дані.
Ваші дані — це валюта, яку шахраї готові викрасти та продати. Не вводьте особисту інформацію на сумнівних сайтах. Не надсилайте фотографії своїх банківських карток, документів або інших приватних даних. Навіть якщо продавець просить документи для підтвердження особистості, перевірте, чи є така вимога офіційною для маркетплейсу.
• Використовуйте двофакторну аутентифікацію.
Якщо маркетплейс пропонує таку можливість для захисту вашого акаунту, скористайтеся нею.
• Довіряйте тільки офіційним додаткам.
Завантажуйте додатки лише з офіційних магазинів, як App Store та Google Play.