За інформацією: Суспільне Чернівці.
Фото ілюстративне. Суспільне Чернівці
У Чернівцях на кількох місцях, де облаштували пішохідні зони, раніше була проїжджа частина. На думку урбаніста Сергія Момотюка, пішохідні зони розвантажують центр та приваблюють туристів, тому місто має збільшувати кількість таких зон. Суспільне Чернівці розповідає, які ділянки вже змінили та які зони ще планують облаштувати.
Як змінили проїзні ділянки
Раніше на перехресті вулиці Емінеску та вулиці Бандери були смітники та проїжджа частина. Потім активісти встановили там парклети — це вуличні меблі, які можуть облаштовувати на зоні, яку займають авто, щоб розширити пішохідну зону, розповідає Момотюк. Пізніше парклети забрали, аби облаштувати пішохідну зону: розширений тротуар та облаштовані місця для відпочинку.
Пішохідна ділянка на перехресті вулиці Емінеску та вулиці Бандери. Суспільне Чернівці
Пішохідний провулок Готельний до ремонту у 2023 році також був проїзний. За словами Момотюка, за статистикою зараз там проходить у пʼять разів більше пішоходів, ніж проїжджало автомобілів у пікові години.
Готельний провулок у Чернівцях. Суспільне Чернівці
"Більше є місця для того, щоб або швидко перейти, або навіть просто пройти, це зручно. З тим, що в мене така робота, що я постійно бігаю всім містом, оцінку ставлю десять з десяти", — каже чернівчанка Олександра Енгель.
Також зараз ремонтують вулицю Лесі Українки. Там зроблять антикишені — це розширення тротуару на ділянці пішохідного переходу. Так можна зменшити відстань між тротуарами, щоб пішоходи швидше перетинали проїжджу частину вулиці, а водії менше очікували.
Ремонт на вулиці Лесі Українки в Чернівцях. Суспільне Чернівці
"Менша кількість транспорту розвантажить центр"
Сергій Момотюк розповідає, Чернівці, як і багато міст, будували за автомобілецентричним підходом: проїжджі частини широкі, а тротуари — вузькі. За його словами, це збільшує кількість авто, що перевантажує центр міста, а також не сприяє розвитку бізнесу. Літні майданчики також виконують роль парклетів та приваблюють туристів, а це додаткові гроші для міста, каже Момотюк.
Інтегрована концепція розвитку Чернівців передбачає збільшення пішохідних вулиць. Так у центрі зможе бути більше туристів, адже вулиця Кобилянської перевантажена, тож пішоходизують ще вулицю Заньковецької, каже Момотюк.
"Також серед проєктів на реконструкцію Центральної площі, виграв той, що передбачає її пішоходизацію. Проте, це не стосується громадського транспорту. Громадський транспорт на Центральній площі залишиться. Ось цей баланс. Коли ми робимо більше пішохідних вулиць, то ми покращуємо громадський транспорт. Так у людей відпадає потреба їздити на приватному транспорті в центр міста", — розповідає Момотюк.
Як може виглядати Центральна площа у Чернівцях після реконструкції. Рендер Центральної площі після реконструкції. Джерело: скріншот відеопрезентації
Які ще ділянки варто зробити пішохідними
Раніше на перехресті вулиці Університетської та вулиці Сковороди активісти та студенти разом з архітектором Рудольфом Графом облаштували студентську площу. Там були місця для відпочинку з палетів. Проте згодом її забрали. На думку Момотюка, там варто було б розширити пішохідну зону, щоб зменшити пішохідний перехід.
У департаменті інфраструктури та благоустрою Чернівецької міськради повідомили, що планують змінити ділянку і вже підготували ескізний проєкт. Терміни реалізації будуть відомі після прийняття бюджету.
Також зараз у місті немає парклетів, які можна було б встановлювати у схожих місцях. Момотюк каже, що їх можуть встановлювати місцеві активісти, проте, це складно зробити юридично.
Читати ще
Читати ще Без автомобілів та з краєвидом на історичні фасади: що про реконструкцію Центральної площі Чернівців каже автор проєкту
Читати ще Як переосмислити простір біля вокзалу та створити привокзальну площу — що дослідили на воркшопі урбанфоруму в Чернівцях