За інформацією: Суспільне Чернівці.
Відсторонений міський голова Кіцманя Сергій Булега. Facebook / Сергій Булега
Сергій Булега, якого відсторонили від посади міського голови Кіцманської громади Чернівецької області, готує до подання апеляцію на рішення суду. Булега просив суд визнати протиправним та скасувати рішення міськради про припипинення його повноважень як міського голови. А також поновити на посаді та стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу. Суд у задоволенні позовних заяв відмовив. Якими були доводи Булеги, міськради та висновки суду — у матеріалі Суспільного.
Яка позиція Булеги
Про наміри подавати апеляцію на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду Сергій Булега повідомив у коментарі Суспільному. Вважає, що рішення про його звільнення ухвалювали без дотримання процедури, яку передбачають закон про місцеве самоврядування та регламент ради. Зокрема, стверджує, що проєкт рішення попередньо мали розглянути постійні комісії ради, а висновків про це немає. Також що відділи кадрової, організаційної роботи та правового забезпечення не погоджували проєкт – що є "порушенням порядку внесення його на розгляд сесії". Про це йдеться в рішенні суду.
Під час оголошення результатів голосування за дострокове припинення повноважень Булеги. Facebook / Кіцманська територіальна громада
Також серед його аргументів було те, що рішення приймали без громадських слухань та консультації, що передбачає Статут громади. На думку Булеги, це порушує принципи публічності та відкритості. Крім цього, Булега вважає, що:
- проєкт рішення не пройшов повноцінну правову експертизу, а є лише віза з поміткою "із зауваженнями" без письмового висновку юрвідділу, що могло "позбавити депутатів можливості отримати об`єктивну правову оцінку і вплинути на результати голосування";
- рішення підписав секретар ради Іван Семенюк, який на той момент вже був звільнений з цієї посади й не мав на це повноважень;
Іван Семенюк. Instagram / kitsmanska.pravda
- на початку засідання зареєструвалися 19 депутатів, а потім їхня кількість зросла до 23, що суперечить протоколу;
- не було доручення на виготовлення бюлетенів для таємного голосування, а відсутність відповідних бюлетенів та дотримання процедури "ставить під сумнів легітимність голосування". Також не заслуховували результати голосування від голови лічильної комісії. Булега вважає, що недотримання порядку прийняття рішень місцевими радами є підставою для їх скасування;
Також Булега ставить під сумнів обґрунтованість підстав для свого звільнення, бо вони нібито не підтверджені належними доказами: твердження про порушення – загальні, без конкретних фактів чи юридичних висновків. Через це вважає рішення депутатів міськради протиправним.
Які аргументи Кіцманської міськради
Кіцманська міськрада заперечувала щодо задоволення позовних вимог Булеги. Посилалась на наступне:
- рішення про дострокове припинення повноважень прийняли з дотриманням усіх процедур та вимог: кворум, порядок денний, обговорення, таємним голосуванням з дотриманням форми та змісту бюлетенів.
"Аргументи Булеги щодо начебто порушень процедур розгляду проєкту рішення не відповідають дійсності комісії були належним чином поінформовані. Висновки комісій не є обов`язковими для включення у матеріали справи, якщо рішення приймається абсолютною більшістю від складу ради", — йдеться в ухвалі.
- Булега систематично порушував норми етики поведінки посадової особи, допустив перевищення повноважень, ігнорував рішення ради та приймав одноосібні розпорядження, що суперечили колегіальному принципу місцевого самоврядування.
- У 2021-2024 роках до ради надходили звернення депутатів та громадян щодо порушень з боку міського голови. Наприклад, що Булега нібито незаконно видавав розпорядження про надання матеріальної допомоги без погодження з депутатами, а також призначав посадових осіб без конкурсів.
- Ігнорував принцип підзвітності перед радою, наприклад, не надавав відповідь на запити депутатів про використання бюджетних грошей.
- Не забезпечив належної прозорості та участі громади у прийнятті рішень.
- Щодо проведення юридичної експертизи проєкту — міськрада вважає, що вона проведена: проєкт рішення подали до ради 20 серпня 2024 року, і на листі погодження є віза.
"Юридична експертиза проводилася шляхом візування, і жодних юридичних висновків, окрім візування, до будь-яких проєктів рішень сесії не долучалось за період роботи позивача міським головою з 2020 по 2024 рік", — пояснюють у міськраді.
- Питання дострокового припинення повноважень не є предметом громадських слухань.
- Щодо підписання оскаржуваного рішення Іваном Семенюком — у міськраді стверджують, що на момент підписання рішення Семенюк зберігав повноваження секретаря ради. Крім того, після того, як Булега покинув сесійний зал, Семенюка обрали головуючим на засіданні, що надало йому право підписувати прийняті рішення.
- Щодо твердження Булеги про навмисне спотворення нумерації чи її впливу на легітимність рішень — у міськраді стверджують, що нумерація рішень є внутрішньою організаційною процедурою, яка не впливає на їх законність чи зміст.
Які висновки суду
У висновку суду йдеться, що Булезі достроково припинили повноваження через обставини, які дають привід вважати його дії "незаконними та такими, що не забезпечують здійснення наданих йому повноважень".
Вказано, що Булега у позові та під час розгляду справи по суті "абстрагувався від міської ради і не захотів розділяти з нею провину за окремі недоліки роботи ради". Крім цього, не звернув увагу або свідомо проігнорував, що саме йому підзвітні та підконтрольні відділ правового забезпечення та відділ кадрової та організаційної роботи, які, з його слів, мали провести експертизи, але цього не зробили.
"Міський голова та міська рада мають працювати в унісон, як єдиний організм в інтересах ради. Конфлікт між радою та міським головою не сприяє розвитку громади та призводить до соціальної напруги", — йдеться у висновках суду.
Також у висновку йдеться, що про проєкт рішення про дострокове припинення повноважень міського голови, Булега знав з 20 серпня 2024 року. І до 7 січня 2025 року, коли голосували про припинення його повноважень, він не вчинив дій, щоб досягти порозуміння з депутатами, про що свідчить результати голосування "за" — 19.
Суд звертає увагу, що наведені у пояснювальній записці підстави для недовіри Булезі частково мають абстрактний характер, частково визначений.
"Прикладом визначеності порушення, окрім інших, є ненадання відповіді депутату на інформаційний запит щодо такого соціально болючого питання, як оплата праці посадових осіб ради. Наведене в чергове підтверджує відсутність розумної комунікації між головою ради та депутатами, що призводить до недовіри", — йдеться у висновках суду.
Суд спростував порушення, про які йшлося у позові Булеги:
- відсутність попереднього погодження проєкту рішення постійною комісією не може бути безумовною підставою для його скасування, бо є:
Крім цього, відмова від погодження проєкту рішення не допускаєтьсявідповідно до статті 32 Регламенту, тобто будь-який проєкт рішення має бути погоджений і вирішений сесією ради.
Відсутність протоколу комісії з питань прав людини, законності, депутатської діяльності, етики та регламенту щодо погодження проєкту рішення не може бути підставою для скасування рішення, бо за регламентом депутати можуть приймати оскаржуване рішення.
"Ні на сайті міської ради, ні в додатках до проєкту рішення, окрім пояснювальної записки, не йшлося про наявність первинних документів, очевидно, що вони до проєкту рішення не надавалися, а отже і потреби у проведенні документальної експертизи не було", — йдеться у висновках суду.
- Щодо юридичної експертизи, то суд має підстави стверджувати, що проєкт рішення пройшов попередній розгляд відділом правового забезпечення, а отже міг бути внесений для розгляду на сесії. Відсутність на листі погодженні запису "Із зауваженнями, висновок додається" та висновку не може бути провиною депутатів, бо відповідальною за це була начальниця відділу правового забезпечення, яка була підзвітна та підлегла Булезі.
- Ні законом №280, ні регламентом, ні статутом Кіцманської громади не передбачено обов`язковість проведення громадських слухань чи консультацій щодо питання дострокового припинення повноважень міського голови. Проведення громадських слухань чи консультацій у цьому випадку є правом, а не обов`язком ради.
- У судовому засіданні встановлено, що на момент підписання Семенюком рішення про висловлення недовіри, рішення про дострокове припинення повноважень секретаря не було підписано, а отже останній був уповноважений на підписання рішення.
- Нумерація рішень відбулася виходячи з моменту їх підписання, а не голосування, що в жодному разі не впливає на законність рішення, а тому не може бути підставою для його скасування.
- Голосування відбувалися з дотриманням вимог.
- Немає мінімальної кількості порушень або випадків бездіяльності міського голови, щоб рада висловила недовіру. Депутатський корпус уповноважений оцінювати діяльність міського голови.
Суд вважає, що коли рада приймала рішення, то діяла в інтересах громади.
"Вирішуючи цей спір по суті, суд виходить з того, що неточності та правові прогалиниЗакону №280, Регламенту не можуть бути підставою для неможливості міською радою реалізувати свої повноваження щодо контролю за діяльністю міського голови. Процедурні порушення при прийнятті рішення не можуть спричинити скасування правильного по суті рішення, бо за умови суворого дотримання міською радою процедури, воно не могло б бути іншим", — йдеться в ухвалі.
Рішення не набрало законної сили, оскільки не закінчився строк подання апеляційної скарги. За словами Сергія Булеги, наразі скаргу готують до подання й планують подати її за кілька днів. Водночас термін подачі — до кінця серпня.
Що відомо про Сергія Булегу
- Сергій Булега обраний головою громади на виборах у 2020 році. Балотувався від "Слуги народу".
- 23 червня 2022 року, під час позачергової сесії Кіцманської міської ради, Булега повідомив присутніх про своє рішення проходити військову службу з 25 червня 2022 року.
- У січні 2023 року Булега повернувся зі служби в Збройних Силах України та приступив до роботи.
- 7 січня 2025 року у Кіцманській громаді на сесії міськради депутати проголосували за дострокове припинення повноважень міського голови Сергія Булеги.
- 28 березня 2028 року у Кіцманській громаді депутати припинили повноваження в.о. міського голови та секретаря ради Інни Веденівської. Натомість повернули на цю посаду Івана Семенюка, який достроково припинив обов'язки в січні одночасно з міським головою Сергієм Булегою.
Читати ще
Читати ще
Головного рабина Буковини оштрафували за обіцянку переправити чоловіка за кордон — хронологія справи
Повідомляйте про важливі події з життя вашого міста чи села команді Суспільне Чернівці — пишіть на пошту редакції новин: [email protected]