Підвищення акцизів на пальне, нові податки при купівлі авто та виплати переселенцям. Вже з вересня цього року на українців очікує чимало нововведень, більшість з яких будуть неприємними для гаманця. Що саме зміниться, розповідає Центр громадського моніторингу та контролю.
Можуть зрости ціни на заправках
З 1 вересня Уряд планує чергове підвищення акцизних податків на різні види пального. А це може призвести до зростання цін на заправках. Так, ставки акцизу на бензин збільшаться з 215,5 євро до 242,6 євро на тисячу літрів. Ставки на дизельне пальне зростуть зі 139,5 євро до 177,6 євро. Ставки на автогаз зростуть з 52 до 165 євро. Надалі акцизи зростатимуть поступово впродовж 4 років.
За прогнозом НБУ, до кінця року пальне подорожчає на понад 9%. Більш оптимістичний у своїх прогнозах щодо осінніх цін на АЗС експерт з ринку пального Сергій Куюн. На його думку, збільшення акцизів на гаманці автомобілістів суттєво не вплине.
“З 1 вересня акциз на бензин зростає на 1,5 грн, на дизпальне менше, ніж на 2 грн, більше зростання, близько 5 грн, буде на скраплений газ. По бензину, дизелю взагалі не факт, що ми побачимо якісь зміни, якесь зростання, оскільки 1,5-2 грн — це є такі буденні ринкові коливання, які зазвичай споживач навіть не помічає”, — зазначив Сергій Куюн під час брифінгу в Медіацентрі Україна.
Водночас, він вказав на позитивні тенденції щодо ціни на нафту, які також можуть позначитися на вартості пального. “У кінці липня ціна на нафту провалилася нижче позначки 80 доларів за барель, ще місяць тому вона була 87 доларів і відповідно, якби сьогодні цей акциз запрацював, наприклад, не з 1 вересня, а з 1 серпня, то, я впевнений, ми б взагалі не побачили ніяких змін на стелах. Тому що закупівельна вартість впала, акциз зріс, і відповідно вони компенсували б одне одного. Можливо було б ще й подальше зниження цін, яке ми сьогодні бачимо на внутрішньому ринку”, — додав експерт.
Також, за його словами, збільшення акцизів на пальне, окрім євроінтеграційних зобов’язань, спрямоване на ліквідацію дефіциту державного бюджету. І за рік може принести близько 30 мільярдів гривень.
Вартість нових авто ризикує піти угору
Вже восени може зрости ціна не лише на пальне, а й на самі автомобілі. Адже Кабмін схвалив пакет змін до Податкового кодексу, які передбачають, зокрема, військовий збір у 15% від ціни авто при його першій реєстрації в Україні.
“Наскільки зараз це (автомобілі — ред.) нагальна потреба? У нас проблема безпеки, горить хата, а ви кажете, що не треба купувати засоби гасіння, а краще купити автомобіль. По-перше, купівля авто зараз не є нагальною критичною потребою. По-друге, для сектора безпеки і оборони автомобілі ввозяться без мита та без сплати ПДВ”, — заявив міністр фінансів Сергій Марченко у інтерв’ю РБК-Україна.
Слова міністра викликали хвилю критики, як серед простих українців, так і серед автодилерів. На їхню думку, новий військовий збір просто обвалить ринок нових авто. І як наслідок, бюджет України отримає не збільшення, а зменшення зборів. Врешті Марченко на власній сторінці у соцмережі пояснив, що Уряд обговорює пропозиції всіх зацікавлених сторін і готовий шукати компроміс щодо податкових заходів. Але все необхідно зробити саме до вересня.
Нагадаємо, у серпні 2024 року Верховна Рада України планує розглянути законопроект про підвищення військового збору та акцизів для українців. Уряд підрахував, що ці зміни додадуть до державного бюджету 500 млрд грн. Ці кошти потрібні для додаткових військових витрат, як зазначено в документах до законопроекту №11417. Проте депутати не беруть до уваги, що українці, які вже страждають через війну, стануть ще біднішими через нові податки і змушені будуть скоротити свої витрати.
У законопроєкті №11416 є дві пропозиції, які безпосередньо впливають на водіїв та автомобільний ринок.
Перша пропозиція передбачає запровадження військового збору у розмірі 15% при першій реєстрації нових та вживаних автомобілів. Якщо цю норму ухвалять, покупці автомобілів середнього класу будуть змушені платити 180-280 тисяч гривень податків та зборів, тоді як зараз ця сума становить від 30 до 80 тисяч гривень. Експерти прогнозують, що такі заходи можуть мати зворотний ефект, оскільки мало хто погодиться платити додаткові 200 тисяч гривень при купівлі автомобіля, що зменшить надходження до бюджету.
З цим погоджуються й представники автомобільного бізнесу. Так, директорка дилерської мережі “Автотрейдінг Атолл Груп” Галина Шипулова в коментарі для AUTO-Consulting зазначила, що нова ставка військового збору на купівлю автомобілів призведе до зниження продажів у три рази або більше. Бренд-директор Volvo в Україні Артем Ткаченко прогнозує, що кількість реєстрацій зменшиться на 35%, оскільки мало хто захоче платити додаткові кошти за реєстрацію легкових автомобілів.
Друга пропозиція законопроєкту №11416 передбачає введення авансового платежу податку на прибуток, залежного від місткості резервуарів АЗС. Існує ризик, що продавці пального підуть у тінь, а ті, хто працюватиме легально, скоротять кількість резервуарів на АЗС наполовину і, очевидно, підвищать ціни.
Продовжать виплати переселенцям
Також з 1 вересня внутрішньо переміщеним особам, які до того вже отримували допомогу, продовжать виплати ще на півроку. За словами, очільниці Міністерства реінтеграції Ірини Верещук, йдеться про 1,5 млн людей. “Також ми звернулися до Міністерства соціальної політики з проханням розширити коло отримувачів цієї допомоги. Наразі очікуємо від них відповідь”, — наголосила віцепрем’єрка. Зокрема, виплати отримують переселенці, які не можуть працювати, доглядають дітей, важкохворих, осіб з інвалідністю, мають низькі доходи або не мають їх узагалі. Для людей з інвалідністю та дітей виплати становлять 3000 грн на місяць. Для усіх інших — 2000 грн.