Учні часто навчаються в школі, не маючи інтересу до шкільної програми. Вчителі намагаються зробити все для того, аби хоч якось зацікавити їх і залучити до свого предмета. Якщо репетитор з української мови онлайн цікавить учнів тим, що готує їх до успішного складання іспиту, то вчителям у школі доводиться використовувати інші способи для мотивації.
Нові підходи та поради для педагогів
Існує декілька порад, втіливши які педагоги зможуть зацікавити учнів до вивчення української мови та літератури.
Не проводьте лише лекції
Якщо це урок літератури та ви розповідаєте біографію письменника чи сюжет твору, не перетворюйте урок на суцільну лекцію. Біда в тому, що дитина сприймає таку подачу матеріалу як односторонній контакт, жодного інтерактиву. Але ж це зовсім не так — і не повинно бути так. Тут обов’язково потрібний інтерактив. Ставте запитання, і нехай учні відповідають. Звертайтеся до них, а не читайте заготовлений матеріал. Питайте їх ставлення, погляд чи думку стосовно того, чи іншого питання.
Закохайтеся у свій предмет заново
Педагоги розуміють, що неможливо завжди бути цікавим, яскравим та запальним: іноді на це просто немає сил. Але при цьому також зрозуміло, що схалтуривши сьогодні, завтра будуть і неприємності. Це питання не про те, як уникнути проблем, а про те, як зробити так, щоб тебе слухали і чули постійно. А цього можна досягти, тільки якщо педагогу самому цікаво те, про що він розповідає. Вчитель має право змінювати програму, навіть якщо вона нав’язана методистом, але тільки якщо він цього хоче. Погодьтеся, адже в кожній школі є така людина — вільна, вдумлива інакше, що пропонує свої рішення, — то нехай це будете ви! Важливо зачепити дитину на самому початку. Придумайте завдання, історії, загадайте загадку. Загалом зробіть те, що зацікавить дітей, а вже після цього можна буде переходити до більш серйозних речей на тему.
Потоваришуйте з колегами
Ви здивуєтеся, але, відкривши завдання з географії або підручник історії, можна навіть у ньому знайти багато цікавого для уроку літератури чи мови. А тепер уявіть, як здорово буде, якщо своїми знаннями з вами поділиться інший вчитель. Для того, щоб колаборація відбулася, потрібно зробити всього три речі: знайти захопленого своїм предметом колегу, поговорити з ним про те, що ваші предмети мають певні схожі риси, і послухати те, що він вам розповість.
Важливо розуміти, що цей вчитель має вас надихнути, розповідати так, щоб розумів навіть непрофесіонал. Так, своїми словами, ви зможете передати почуту інформацію учням. По-перше, їм буде цікава не заготовлена лекція, а матеріал у довільно викладеній формі. По-друге, вони отримають нові знання відразу з обох предметів.
Вигадуйте щось нове
Говорити з учнями про те, що вже доведено і незаперечно, мислити абстрактними поняттями та абстрактними від реального життя речами спочатку провальна справа. Вивчення української мови, здається, стандартний та незмінний процес. Але як приклад можна використовувати популярні слова, сленг чи цитати з відомих пісень. Так само і з літературою. Часто за написанням українського твору стоїть історія, яка вартує того, щоб про неї розповісти. Але можна не просто розповідати, а разом з учнями обговорити думки та почуття письменника на початку його кар’єри. Так ми наочно покажемо дітям, що насправді стоїть за текстами з підручника, яким був шлях автора, наповнений безліччю питань, конфліктів тощо.
Покажіть важливість знання вашого предмета
Було б чудово, аби учні опинились у ситуації, коли вони зможуть використати знання на практиці. Наприклад, це може бути заповнення документів, незалежне тестування чи конкурс між паралельними класами, де буде видно, хто і як володіє українською мовою та знає рідну літературу. В цій ситуації учні зрозуміють головне – навіщо вони вивчають ці предмети і як круто, коли вони їх знають.
Підсумовуючи, можна додати, що вчителю важливо бути строгим, і водночас цікавим та запальним. Учні точно зацікавляться предметом, якщо матеріал буде подаватися у легкій та цікавій, а найголовніше – зрозумілій для них формі.